Medium Fabio

Aanbevolen 

Stap voor stap je angst overwinnen met deze 10 gratis tips

angsten loslaten

Angsten overwinnen is niet eenvoudig. We voelen regelmatig angstgevoelens en we weten niet altijd of deze  gegrond zijn. Angsten zorgen ervoor dat we niet kunnen genieten van de leuke momenten in ons leven. Er zit voortdurend een stemmetje in je hoofd die je confronteert met je angstgevoelens.

Angst is een uiteenlopende emotie. De één is bang van spinnen en iemand anders heeft een beklemmende vrees om iemand te verliezen. Ze hebben 1 ding gemeen, het zijn beide angsten. Alleen ervaart eenieder dat op zijn/haar manier.

In dit blog deel ik 12 doeltreffende tips om je angstgevoelens de rug toe te keren zodat ook jij een liefdevol leven kan nastreven.

Om blog updates direct in je mailbox te ontvangen kan je je gratis inschrijven op onze nieuwsbrief.

Via onze Facebook community en Facebook groep krijg je een dagelijkse portie aan spiritualiteit en persoonlijke ontwikkeling.

Onderaan dit blog vind je een lijst terug met interessante blog posts


1. Angst is 'maar' een angst

angst loslaten tipsHet woord zegt het zelf, het is ‘maar’ een angst. Wanneer je dit op deze manier kan benaderen zal het eenvoudiger zijn om deze emoties in het juiste perspectief te plaatse

Angstgevoelens hoeven niet altijd waarheidsgetrouw te zijn. Het zegt iets over hoe je in het leven staat en hoe je omgaat met tegenslagen. Mensen die regelmatig een teleurstelling gekend hebben gaan sneller in angstgevoelens vertoeven.

Angst uit zich op verschillende manieren die voor iedereen anders is. Het kan gaan van paniekaanvallen tot zweten en hyperventilatie.

Wanneer je weet dat je angst afkomstig is vanuit een eerdere teleurstelling of vanuit een negatieve ervaring, dan zal je deze makkelijker kunnen relativeren. Angsten overwinnen is een actief proces. Dit betekent dat je er doelbewust mee omspringt.

2. Ga de confrontatie aan met jezelf

Als je je angstgevoelens de rug wilt toekeren dan is het belangrijk om jezelf te confronteren met die angst. Dit kan je doen door te kijken hoe jouw gedachten jouw emoties bepaalt.

Veel mensen proberen hun angstgevoelens continu te rechtvaardigen. De confrontatie met jezelf aangaan betekent dat jij de baas bent over je angstgevoelens en niet andersom. Zit je in een negatieve gedachtestroom en ondervind je dat je angst het overneemt van jou? Leg jezelf een stopwoordje op.

3. Het verleden is het verleden

verleden loslatenAngstgevoelens vloeien uit eerder negatieve ervaringen. Mensen die nare situaties te verduren hebben gekregen kunnen angstgevoelens ontwikkelen.

Er komt een moment dat je het verleden moet laten rusten. Ik weet dat het geen gemakkelijke klus is maar iedereen bezit de innerlijke kracht om los te laten.

Langdurig in angst leven wordt snel een gewoonte. Het beheerst je leven en bemoeilijkt de creatie van je toekomst. Dus laat in stapjes het oude zeer los en bedwing jezelf als je de neiging hebt om over je schouders heen te kijken.

Iedereen heeft wel iets meegemaakt dus je bent zeker niet alleen!

4. Aanvaard je angstgevoelens

Door te vechten tegen je angsten zullen ze alleen maar groeien. Omarm je angstgevoelens zonder je emoties obsessief te willen analyseren. Wanneer je kan accepteren dat je deze angsten hebt is de weg naar loslaten toegankelijker.

5. Praat over je gevoelens

Over je gevoelens praten kan een sterk hulpmiddel zijn. Praat met iemand die objectief is. Deze personen hebben vaak een bredere kijk op de situatie. Ze kunnen je soms net die tips en tools aanreiken waar je op kan verder bouwen. Verdeelde meningen kunnen ervoor zorgen dat je angst gaat groeien waardoor er nog meer verwarring ontstaat.

6. Controle werkt averechts

Om je te ontdoen van je angstgevoelens is het in de eerste fase belangrijk dat je de angstgevoelens niet controleert. Die controle geeft een ongezonde richting aan je emoties. Laat je gedachten stromen in plaats van ze te voeden door ze vast te houden. Controle handhaven werkt averechts en je verkrijgt het tegenovergestelde van wat je zou willen. Daarom is loslaten van angsten een belangrijke stap.

7. Weet waar je angsten vandaan komen

Als je weet waar je angsten vandaan komen ga je ze beter kunnen plaatsen. Vaak zijn mensen angstig en brengen ze andere angsten teweeg. Op dat moment weet je niet meer waar de kern van je angst zit. Zonder het te weten word je angstig over alles. Blijf bij het onderwerp en leer begrijpen waar je angsten vandaan komen.

8. De spiegel dynamiek

De spiegel dynamiek is een vorm van vluchtgedrag. Soms kan een situatie overweldigend zijn waardoor het overlevingsinstinct het van ons overneemt. Stel je kwetsbaar op en stel je open als anderen jou willen helpen.

Word je door anderen geconfronteerd met je angsten? Spiegel ze dan niet naar je omgeving en betrek er geen situaties bij die los staan van de kwestie. Het is een automatisme die we hebben en op die manier zal je je angsten aanmoedigen.  Als je wilt overgaan tot gedragsverandering dan zal je hier aandacht aan moeten besteden.  

9. Wees niet boos op jezelf

niet te streng zijnRegelmatig kunnen mensen de neiging hebben om boos te reageren op zichzelf. Ze zijn gefrustreerd omdat de angstgevoelens het keer-op-keer van hun overneemt.

Wees niet 'te' kritisch voor jezelf en neem een tijdje afstand van die gedachten. Ook hier is het loslaten van controle belangrijk.

Je kan boos zijn en op die manier nog meer in het ‘slachtofferrol’ ronddolen. Of je kan jezelf herpakken en de verantwoordelijkheid nemen. 

Het helpt niet als je jezelf de schuld geeft en ook niet als je daarnaast jezelf allerlei verwijten aanpraat. 

Angstgevoelens werken verlammend waardoor we onze toekomstperspectieven uitstellen. Ga de uitdaging aan, leef het leven zoals je hem graag wilt leven en doe iets waar je beter van wordt (inzameling, lezingen geven, artikels schrijven...).

10. Gebruik je angst niet als excuus

Wat mensen regelmatig proberen is de verantwoordelijkheid van iedere mislukking weerleggen bij hun angsten en onzekerheden. Als je je angsten wilt loslaten dan zal je je angsten niet als excuus mogen gebruiken. Als je de gewoonte hebt om je angstig te voelen dan voelt het na een tijdje (onbewust) comfortabel aan.

Wees voorzichtig met ‘excuses’. Als je aanhoudend een uitvlucht blijft zoeken dan kan je na een tijd voor je omgeving ongeloofwaardig overkomen. Ze nemen je niet meer serieus als ze zien dat je steeds een uitvlucht zoekt voor je eigen gedrag. Hun woorden hebben dan geen impact meer op jou. 

Succes!

Medium Fabio


Interessante artikelen:

Je relatie met je ex nog een kans geven? 8 succesv...
Voor jezelf opkomen: assertief zijn kan je leren -...