Medium Fabio

Aanbevolen 

Stoppen met klagen: je wordt er niet ongelukkig van

stoppen met klagen

Wil je graag stoppen met klagen? Goed idee! In dit blog deel ik 8 heldere tips om in no time je zelfsturend vermogen te transformeren in positiviteit. Klagen voelt comfortabel en vertrouwd aan en je wordt er ongelukkig van. Ben je je bewust van je geklaag? Heb je er nooit genoeg van? Dan moet je zeker verder lezen!

Schrijf je in op onze nieuwsbrief om onze wekelijkse blog updates direct in je mailbox te ontvangen.

Word lid van onze Facebook community en onze Facebook groep waar je dagelijks inspirerende artikelen, citaten en spiritualiteit kan terugvinden.

Op het einde van dit blog vind je interessante blog posts terug.


Stoppen met klagen is stoppen met zeuren

Ik weet het, klagen is leuk. Het geeft je comfort en je voelt je opgelucht. Niets is leuker dan hele dagen te zeuren over wat verkeerd loopt in je leven. I know, het is niet leuk om dit te lezen en het is mijn bedoeling niet om het verbloemd te verwoorden. Klagen en zeuren zijn nu eenmaal niet prettig! Niet voor jou en niet voor jouw omgeving.

Van tijd tot tijd klagen en zeuren we allemaal. Daar is niets mis mee. Ik klaag ook wel eens over het leven waar ik niet gelukkig van word zoals: mijn drukke agenda en dagelijkse bezigheden. Maar het belemmert mijn dagelijks functioneren niet.

Klagen wekt frustraties op, je wordt er moe van en het kost je hopen energie. Energie die je in positiviteit kan stoppen. Klagen zorgt voor meer geklaag. Op den duur weet je niet meer wat de bron is en je hoofd loopt er vol van. Weet je op het einde waar het 'gejammer' vandaan kwam?

Uit het slachtofferrol treden

uit het slachtofferrol stappenAls je wilt stoppen met klagen dan moet je eerst uit het slachtofferrol stappen. Het heeft geen zin om te blijven hangen in zelfmedelijden.

Je moet inzien dat je geen slachtoffer bent. De realiteit kan je niet veranderen maar wel jezelf.

Met het verleden is het ook zo, veranderen kan je het niet, wel kan je de toekomst sturen. Een negatieve ervaring betekent niet dat je de uitkomst van je leven richting kan geven.

Emoties schrijf je jezelf aan. Niemand bepaalt ons humeur dat bepalen we voor onszelf.

Je kan dobberen dat het allemaal een potje ellende is. Of je haalt er iets positief uit en draait de situatie om in jouw voordeel. Heb je kritiek ontvangen? Dan ben je dankbaar voor die kritiek want zonder zouden we dezelfde fouten begaan.


Hoe bedroevend de situatie ook is. Hoe zielig je jezelf vindt. 4 dingen die je kan doen:

  1. de situatie accepteren
  2. zorgen dat je de toekomst ander stuurt
  3. kijken naar jezelf
  4. de verantwoordelijkheid niet weerleggen bij iemand anders

Valt de situatie niet te veranderen? Dan is accepteren het enige wat je kan doen. Het is de realiteit en in het slachtofferrol blijven zitten heeft geen zin.

Wat is de bron van je geklaag?

Zoek de bron en betrek er geen overbodige situaties bij. Keep it simple en ga op zoek naar die bron. Ben je ontevreden over een collega? Betrek de buurvrouw er niet bij, hoe lief deze dame ook kan zijn.

Heb je onenigheid met je partner? Wees dan niet boos op de rest van de wereld. Ze hebben geen affaire met jullie liefdesproblemen. Zoek mensen die onpartijdig zijn en laat je daardoor ondersteunen. Het heeft geen zin om je harem op te zadelen met frustraties.

Maak het jezelf niet onnodig moeilijk. Tast niet in het duister als de oplossing voor het rapen ligt. Je hoort wel vaker dat mensen ongelukkig zijn en vaak niet weten waar ze moeten zoeken. Hoe meer bemoeienissen, hoe verwarrender dat het voor je wordt. Kies daarom een persoon die jou op een neutrale manier kan helpen.

Dankbaar zijn voor de kleine dingen

genieten van kleine dingenWie het kleine niet eert is het grote niet weerd. Ken je deze uitdrukking? Wie niet gelukkig kan zijn met de 'kleine' dingen, zal de 'grote' dingen niet waardig zijn. Ik weet het, het klinkt allemaal zo onfair. Maar de wereld zit nu eenmaal oneerlijk in elkaar. Daar kan ik jammer genoeg niet veel aan veranderen en jij helaas ook niet.

Wat jij en ik wel kunnen doen is ervoor zorgen dat we een voorbeeld kunnen zijn voor anderen.

Kijk eens om je heen. Waar ben je zoal dankbaar voor? Volstaat één gemeend woord over hoe fantastisch je bent? Of tien complimenten die niet oprecht zijn? Is je keuze dan niet snel gemaakt?

Ben je je bewust dat op deze manier anderen je leven bepalen? Ze bepalen namelijk jouw humeur en ingesteldheid. Ben je niet de baas over jezelf? Beslis je zelf niet wie je kan raken en wie niet? Ik vraag veel van jullie dat besef ik. Ik ben nu eenmaal geen makkelijke persoon en that’s one thing I’m proud of. Ik heb het ook geleerd, van een klein bang jongetje naar een volwassen en zelfstandige persoonlijkheid en dat kan jij ook!

tips om te stoppen met klagen8 heldere tips om klagen voor altijd te bannen

  1. Wees je bewust van je geklaag: Geconfronteerd worden met jezelf is nooit leuk. Ik hou er ook niet van maar het is eenmaal van essentieel belang wil je oude patronen doorbreken. Bewustwording zorgt dat je het sneller zal afleren. Vraag iemand om een ‘stop woordje’. Ben je aan het klagen geslagen? Dan zal deze persoon het ‘stop woordje’ gebruiken.

  2. Bekijk je eigen rol in het verhaal: Waarom klaag je? Is het waarheidsgetrouw of is het je eigen waarheid? Welke toegevoegde waarde biedt het je? Waar ligt jouw aandeel?

  3. Ga niet overdramatiseren: Mensen die klagen hebben sterk de neiging om te dramatiseren. Neem een stap terug en ratel het alfabet niet af. Bezin eer je bemind. Hou je bij het onderwerp en wijk niet af van de situatie!

  4. Wees niet impulsief: Kritiek krijgen zorgt voor geklaag, geklaag zorgt voor impulsieve gedachten en handelingen. Dus wees niet te impulsief en betrek de melkboer niet bij je probleem.

  5. Neem je verantwoordelijkheid: Dit is een pittige. Heb je wat mispeuterd? Dan zul je de gevolgen moeten dragen. Gedraag je niet als een klein kind. Dit hoort bij groeien en groeipijnen zijn onaangenaam. Wil je uit je fouten leren? Dan zul je de verantwoordelijkheid moeten dragen. I know, life sucks!

  6. Accepteer de dingen zoals ze zijn: De wet geldt voor iedereen, dus ook voor jou. Jammer dat we de regels niet uitvinden en dat we afhangen van de wet. Acceptatie is een belangrijke sleutel om klagen af te leren. Dus doen!

  7. Blijf niet in het verleden hangen: Iedereen heeft een verleden. Dit is geen reden om in dat verleden te blijven hangen. Stel je niet passief op en word terug stuurman over je leven. Jij alleen bepaalt de richting, niet ik, niet het verleden en neen, ook niet je buurvrouw of de melkboer.

  8. Het is nooit goed genoeg: Mijn favoriet en waarschijnlijk ook die van jou! Het is nooit goed genoeg, met andere woorden je geklaag rechtvaardigen. Je klaagt omdat het elke dag regent, we leven in België, wat had je verwacht? 365 dagen 40 graden zon? We klagen dan dat het te warm is. We vinden wel iets anders om over te zeuren. Het is nooit goed genoeg. Wanneer je dit beseft en inziet, zal je het klagen sneller kunnen reduceren tot het minimum.

Veel succes!

Medium Fabio

Fabio is schrijver, blogger en auteur voor diverse websites. Daarnaast is hij kaartlegger, medium, relatietherapeut en persoonlijkheidscoach.


Interessante blogberichten:

Omgaan met energiezuigers: 10 praktische tips
Medium Fabio: klantentevredenheid