Medium Fabio

Aanbevolen 

Het verwerkingsproces als orkaan van emoties

verwerken doe je zo

Het verwerkingsproces is een pijnlijke en emotionele gebeurtenis. Iedereen zal vroeg of laat te maken krijgen met het verwerken van iets. Het is een werkelijkheid die ons allen zal treffen. Is het een relatiebreuk of het heengaan van een geliefde dierbare? Verwerken doen we allemaal!

Schrijf je gratis in op onze nieuwsbrief en ontvang blog updates direct in je mailbox.

Word lid van onze Facebook community en Facebook groep waar je dagelijks inspirerende berichten kan terugvinden.

Deel je mening en persoonlijk verhaal op het einde van dit blog. Je vind er een lijst terug met interessante blog posts.


Verwerken zit in de meest kleine dingen verscholen. Laten we even een voorbeeld aanhalen: je hebt een situatie gekend in het verleden (weinig tot geen liefde gekend), je hebt je als klein meisje/jongen vroeg verantwoordelijk gevoeld. Je ouders hebben je nooit geleerd om jouw gevoelens te uiten.

verlies en falenDan komt het moment dat je 30 jaar wordt en je wilt je binden aan iemand. Je merkt dat ‘het geven van liefde’ niet soepel verloopt. Je zit in een harnas van bindingsangst en die controle van ‘je kwetsbaar opstellen’ wil je dan ook niet verliezen.

Je voelt je helemaal 'verdrinken' in angst en onzekerheid. Of het kan net andersom verlopen. Je gaat jezelf net ‘overmatig’ kwetsbaar opstellen, geeft jezelf daarbij helemaal bloot en 'verdrinkt' in de liefde die je voelt voor de ander.

Mensen die deze emoties enkel maar beteugelen (omdat ze nooit geleerd hebben hun emoties te uiten) weten vaak ook niet vanwaar hun harnas van bescherming vandaan komt, of net vanwaar hun emotionele afhankelijk uit voort vloeit. Daarom is het belangrijk dat je weet wat ‘verwerken’ is en welke fases als rode draad doorheen dit proces lopen.

Wat is verwerken?

stop de pijnVerwerken is een emotioneel en (soms zelfs) een lichamelijk proces dat bestaat uit berusten en laten bezinken van een voor ons zwaar emotionele kwestie of schokkende gebeurtenis.

De emotionele kwestie gaat gepaard met veel verdriet, pijn, onmacht en onbegrip. Verwerken is een proces dat bij een elk en ieder anders verloopt. Niet iedereen verwerkt de dingen op dezelfde manier.

Verwerken is daarbij een ‘uniek’ parcours dat door iedereen anders ervaren wordt. Veelvoorkomende levensgebeurtenissen die gepaard gaan met verwerken:

  • Een relatiebreuk.
  • Het verlies van een overleden dierbare.
  • Het verliezen van een job.
  • Een zwangerschap dat plotseling wordt afgebroken.
  • Een traumatische ervaring.
  • Pesterijen die kunnen voorvallen.
  • Ouders die beslissen om te scheiden.
  •  …
  •  …

Elke ervaring die ons sluiert met emoties en ons remmen om het leven constructief verder te zetten dienen eerst verwerkt te worden. Vergeten zal je deze ervaring alleszins niet. Je kan ze echter wel een plekje geven waardoor je minder tot zelfs niet meer emotioneel hoeft te lijden.

Het proces van verwerken

Het verwerkingsproces doorloopt een aantal fases. Iedereen doorloopt, in mindere of net meerdere mate, langer of korter de volgende fases van het verwerkingsproces.

De ontkenning

Als er zich onverwachtse, heftige of negatieve gebeurtenissen voordoen is het in de eerste fase altijd moeilijk te bevatten. In het begin denk je: dit kan gewoon niet! Eigenlijk weet je wel zeker dat het getij zich zal keren en wellicht ben je dan ook overtuigd dat de ‘uitkomst’ zal veranderen. Deze ontkenningsfase is een muurtje van bescherming die we vanuit automatisme om ons heen bouwen. Je dwingt jezelf om de situatie of realiteit niet onder ogen te komen. In de volgende fases zal vroeg of laat de ontkenning naar de achtergrond verdwijnen. Je weet nooit op voorhand hoelang iemand in deze fase blijft zitten.

Woede en boosheid

Woede en boosheid ontstaan omdat je je met onrecht voelt behandeld. Boosheid kan daarom ook ontzettend bevrijdend werken. Het is een emotie die een zekere nut heeft, je neemt als het ware afstand van de teleurstelling die je te verduren hebt gekregen. Denk eens na over jouw boosheid, vanwaar komt deze? Stop het ook niet weg. Woede laat een onrechtstreekse vorm van besef zien. Je uit en verwijt een ander daarmee. In deze fase voel je dat er iets mis is.

Twijfelen en aarzelen

Twijfels overheersen en machteloosheid is daarbij een vervelend gevoel. In deze fase proberen wij deze twijfels te onderdrukken. Hierin zijn we bezig ‘wat gaat een ander hiervan zeggen’. Wij willen namelijk geen gezichtsverlies lijden en willen daarom niet de machteloosheid accepteren.

Verdriet

Na de twijfels komt het proces van verdriet. Hierin ga je diep in pijn en tranen zitten. Woede, ontkenning en rationalisatie bestaat voornamelijk uit onderdrukte pijn die wij vaak opkroppen. Deze fase kan behoorlijk lang duren. Niet iedereen heeft even lang verdriet. Dit kan verschillen van dagen, weken tot zelfs maanden of jaren.

Acceptatie

Twijfels, verdriet en boosheid heb je doorzwommen. Je bent door de zwaarste storm heen. Je weet dat de realiteit niet leuk is maar je kan ermee verder. Je geeft het een plekje en denkt daarbij aan de mooie momenten in het leven. Schuldgevoelens nemen af waardoor je terug op een optimistische manier verder kan.

Zingeving en levensbeschouwing

Nadat je alle fases doorlopen hebt blijkt dat deze ervaring ook positieve kanten heeft. Je bekijkt op een afstand terug naar een moeilijke tijd, je hebt geleerd om hier belangrijke lessen uit te trekken. Deze dingen maken jou sterker als persoon, je hebt eruit geleerd. Aan de eventuele volgende teleurstellingen zal je dan ook minder zwaar aan tillen. Dit verwerkingsproces zorgt voor ‘soms’ vaak een onmeetbare relativeringsvermogen.

Veiligheid en rust

zelfredzaamheidEen belangrijk principe doorheen het verwerkingsproces is het gevoel van veiligheid. Belangrijk is om je te laten omringen met mensen waar je jezelf goed bij voelt. Een onveilig gevoel kan het verwerkingsproces behoorlijk belemmeren.

Praat ook met mensen die jou begrijpen en waarborg daarbij jouw eigen veiligheid. Rust is een ander belangrijk kenmerk. Voldoende rust zorgt dat je met een frisse mood de dingen kan aankijken.

Oververmoeidheid wekt prikkelbaarheid op en daar heb je op lange termijn ook weinig aan. Zoek een rustige omgeving waar je kan ontspannen. Zoek mensen op die jou tot rust kunnen brengen.

Laat de invloed die negatieve mensen op jou kunnen hebben buiten schot. Op lange termijn zal je daar niet bepaald de vruchten van plukken.

Zelfredzaamheid

Door de negatieve gebeurtenis heb je het gevoel van machteloosheid. In sommige gevallen kan je het gevoel hebben niets meer aan te kunnen, weinig verdragen, continu op de tippen van je tenen lopen, enzovoort. Het is belangrijk om je bewust te zijn van deze vorm van onmacht en dat je je zelfredzaamheid blijft stimuleren zonder afhankelijk te worden van de emotie of gedachte die je hebt omtrent de schokkende gebeurtenis. Deze tips kunnen jouw hierbij helpen.

  • Leer uit jouw ervaringen ook al is het confronterend.
  • Probeer zo snel mogelijk structuur en routine in je leven te brengen.
  • Gebruik je talenten optimaal.
  • Blijf realistisch naar de toekomst toe.
  • Probeer je niet steeds te verschuilen achter het ‘trauma’. Op die manier hebben mensen vaak de neiging om het verleden door te trekken naar het ‘hier en nu’.

tips om te verwerken10 praktische tips die je direct kan toepassen

  1. Vermijd sensatie met soortgelijke trauma’s en probeer andere daarin niet teveel te sturen. Iedereen verwerkt de dingen op zijn/haar manier.

  2. Vermijd vluchtgedrag en praat over het probleem.

  3. Verdiep je in de verwerkingsfase, deze laten kennis maken met jezelf en in welke fase dat jij zit.

  4. Laat alcohol, drugs en andere genotsmiddelen buiten schot.

  5. Ga de wijde wereld in en isoleer jezelf niet.

  6. Heb geen schaamte door het trauma.

  7. Zoek steungevende mensen op.

  8. Laat je niet meeslepen door anderen die een negatieve uitwerking kunnen hebben op jou.

  9. Wees jezelf bewust dat verwerken een proces is en dat je het de nodige tijd geeft.

  10. Wees niet te snel en leg je zelf geen druk. Doe waar je je goed bij voelt en voel jezelf niet verplicht om al dan niet met een ervaringsdeskundige te praten. Dat komt later wel als je jezelf er klaar voor voelt.

Veel succes!

Medium Fabio


Interessante blogberichten:

17 tips om een negatieve spiraal te doorbreken
De belemmering van emotionele afhankelijkheid
 

Reacties

Er zijn nog geen reacties gegeven. Wees de eerste die een reactie geeft
Gast
dinsdag 18 juni 2019